اخبار اخبار

09:48
2 اردیبهشت 1398

فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگو‌های قوی؛

چاپ دوم کتاب «گفت‌وگونویسی» در نمایشگاه کتاب تهران

کتاب «گفت‌وگونویسی»؛ فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگو‌های قوی نوشته‌ گلوریا کمپتون با ترجمه فهیمه محمد سمسار که به اصول پانزده‌گانه گفت وگونویسی در داستان می‌پردازد به چاپ دوم رسید.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، کتاب «گفت‌وگونویسی»؛ فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگو‌های قوی» نوشته‌ گلوریا کمپتون با ترجمه فهیمه محمد سمسار به اصول پانزده‌گانه گفت وگونویسی از منظر نویسنده کتاب می‌پردازد که در آن با کمک مثال‌هایی از ادبیات جهان، این مسئله برای مخاطب توزیع داده می‌شود.

برای خیلی از نویسندگان، گفت وگونویسی در داستان از سخت‌ترین بخش‌های کار نویسندگی است که معمولاً آنها را دچار وسواس می‌کند تا بارها دیالوگ‌هایی را که از زبان شخصیت‌های داستانی خود بیان می‌کنند با خود زمزمه کنند و موقعی که به بافت طبیعی کلمات و آهنگ رضایت بخش جمله مطمئن شدند، به سراغ بخش بعدی داستان خود بروند.

شاید برای همین است که اغلب کارشناسان ادبی معتقدند، گفت‌وگو، بدون شک یکی از ارکان اساسی رمان و قصه کوتاه است و چه بسیار آثاری که در آن‌ها ناتوانی نویسنده در نوشتن گفت‌وگو، به کل اثر ضربه زده و به رغم قابلیت‌های دیگر اثر، آن را به اثری کم رمق بدل کرده است.

نویسندگانی چون ارنست همینگوی و آنتوان چخوف، از جمله استادان مسلم گفت‌وگونویسی در ادبیات جهان هستند. کمتر کسی است که گفت‌وگوهای به یادماندنی قصه‌هایی چون «آدم‌کش‌ها»، «گربه زیر باران» و «تپه‌هایی به شکل فیل‌های سفید» ارنست همینگوی را از یاد برده باشد. گفت‌وگوهایی که تمام دیگر عناصر قصه روی دوش آن‌ها سوار شده‌اند و می‌توانند نقشی آموزشی برای نویسندگان جوان داشته باشند. در کشور ما منابع کم و محدودی در این زمینه وجود داشته و دارد، اما به تازگی کتابی منتشر شده که تا حدود زیادی خلع‌های موجود در این زمینه را پر می‌کند.

ویژگی دیگر کتاب گفت وگو نویسی؛ فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگو‌های قوی، آن است که به نمایشنامه و فیلمنامه‌نویسان کمک می‌کند تا بتوانند تکنیک درست گفت وگو را در متن های نوشتاری خود به کار گیرند و مخاطب را تا پایان اثر بکشانند و گفت وگو را به عنوان نقش کلیدی اثری که مخاطب را ترغیب به خواندن کتاب می‌کند مورد پرداخت قرار دهند، چون کتاب‌های بسیاری وجود دارند که به دلیل این که گفت‌وگو در آنها خوب تعبیه نشده باعث خستگی مخاطب می‌شوند.

برای دریافت نسخه چاپی و الکترونیک این کتاب اینجا کلیک کنید.


متن خبر
ارسال به دوستان

ارسال به دوستان

نظرات نظرات
0 نظر ثبت شده
اولین نظر را شما ارسال کنید.
نظرات ارسال نظر
بستن
نام و نام خانوادگی  * حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
پست الکترونیکی پست الکترونیکی وارد شده صحیح نیست.
وب سایت URL وارد شده صحیح نیست.
متن نظر  * متن نظر خالی است.

بستن