اخبار سخنرانی

13:45
14 آذر 1395

سید حسن میرکریمی، مدیرعامل چاپ و نشر بین الملل

تخصص گرایی نشانه بلوغ صنف ناشران است

سید حسن میرکریمی، مدیرعامل چاپ و نشر بین الملل می‌گوید: روشی که دولت‌های مختلف طی سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد نشر در پیش گرفته‌اند‌، موجب شده که فضای رقابتی اقتصاد نشر از بین برود و به تخصص‌گرایی و رقابت توجه کافی نشود در حالی که تخصص‌گرایی در بازار نشر نشانگر بلوغ این صنف است.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، وی ادامه می‌دهد: وضعیت فعلی اقتصاد نشر اصلا مناسب نیست و بازار کاملا نامتعادل و نامتوازن است و در سال‌های اخیر استقبال از بازار کتاب هم بسیار کم شده‌است که فضای مجازی هم در کاهش اقبال مردم به کتابخوانی بی‌تاثیر نبوده است.


میرکریمی می‌افزاید: گرفتن پروانه نشر احتیاج به تخصص پیچیده‌ای ندارد و مدرک تحصیلی کارشناسی و یک امتحان کوچک پروانه نشر در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل شما با تعداد چندبرابری تولیدکنندگان نسبت به توزیع‌کنندگان مواجه هستید،‌ در حالی که این رقم باید معکوس باشد. توزیع کتاب هم به خاطر حاشیه سود پایین کتاب با مشکلات جدی مواجه است و این موضوع خود موجب مشکلات جدی در عرصه بازار نشر شده‌است.


وی در ادامه می‌گوید: اگر تولیدکنندگان تعداد کمی کتاب تولید کنند، نیاز به فضایی برای فروش کتاب دارند و وقتی کتاب‌فروشی نباشد این فشار روی نمایشگاه‌ها سوق پیدا می‌کند و نمایشگاه‌ها نیز تبدیل به فروشگاه‌های موقتی چندروزه می‌شوند. یکی از راه‌ها این است که موازنه در تولید و توزیع برقرار شود.


میرکریمی درباره کارهایی که دولت می‌تواند برای اقتصاد نشر انجام دهد، می‌گوید: متأسفانه روشی که دولت‌های مختلف طی سال‌های گذشته انجام داده باعث بروز مشکلات زیادی شده‌ و موجب دخالت سلایق جناحی در حمایت از ناشران و کتاب‌های خاص در دوره‌های مختلف شده‌است. در حال حاضر حمایت و کمک خاصی از سوی دولت برای ناشران وجود ندارد و در گذشته هم انواع و اقسام یارانه‌هایی که دولت اختصاص می‌داد، باعث انحراف شده بود. به عنوان یک ناشر معتقدم دولت باید تا جایی حمایت کند که عموم ناشران در دراز مدت از حمایت دولت بی‌نیاز شوند و تنها نقش نظارتی دولت باقی بماند و بقیه کارها را به خود ناشران بسپارد تا هم از اعمال سلیقه جلوگیری شود و هم منابع دولتی صرف عده‌ای خاص نشود.


وی می‌افزاید: به‌جای اینکه کمک‌ها در سطح انجام شود، به زیرساخت‌ها برود تا حرفه و صنعت پابرجایی شکل گیرد و بتواند درآمدزایی داشته باشد. ما درباره اقتصادی صحبت می‌کنیم که اگر کل کتاب‌هایی را که در طول یک سال منتشر می‌شود در نظر بگیرید، حدود 65 هزار عنوان با تیراژ 1000 نسخه باشد، ارزش آنها رقمی حدود هزار میلیارد تومان است که هزاران شغل پشت آن است. این نشان می‌دهد با اقتصاد بسیار ضعیفی در این حوزه روبه‌رو هستیم.


مدیرعامل چاپ ونشر بین الملل در ادامه یادآور می‌شود: یکی از دغدغه‌های بزرگ این است که به‌طور کلی نشر محدود به جغرافیای این کشور شده و آرزوی یک ناشر این است که کتابش در یک بازه زمانی مناسب به فروش برسد و نگاهی به بیرون مرزها نبوده است.


میرکریمی با اشاره به سؤالی درباره گرفتن هزینه از نویسنده در قبال چاپ می‌گوید: معمولاً ناشران حرفه‌ای این کار را انجام نمی‌دهند و معمولاً اثر را می‌بینند و اگر آن را با وضعیت بازار مناسب بدانند، حتماً نسبت به چاپ آن اقدام می‌کنند.


وی در پایان صحبت‌های خود می‌افزاید: در بسیاری از کشورها قانونی به‌نام تثبیت قیمت کتاب داریم که بر اساس این قانون هیچ کتاب‌فروشی حق ندارد کمتر از قیمت پشت جلد کتاب را عرضه کند که این قانون به‌نوعی حمایت از کتاب‌فروشی‌های کوچک مقابل کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای است. این قاعده در آلمان به‌صورت قرارداد اجرا می‌‌شود، در حالی که نبود این قانون در کشور ما موجب می‌شود که ناشران مجبور شوند با کتاب‌فروشان رقابت کنند.


متن سخنرانی
ارسال به دوستان

ارسال به دوستان

نظرات نظرات
0 نظر ثبت شده
اولین نظر را شما ارسال کنید.
نظرات ارسال نظر
بستن
نام و نام خانوادگی  * حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
پست الکترونیکی پست الکترونیکی وارد شده صحیح نیست.
وب سایت URL وارد شده صحیح نیست.
متن نظر  * متن نظر خالی است.